Hvordan kle seg og hvordan te seg

Å kle på seg lag for lag er ekstra viktig om vinteren. Du må kle på deg nok til ikke å fryse, men klærne må være lette å ta av når du blir varm av å bevege deg.
Trelagsprinsippet: Flere tynne lag med klær er bedre en få og tykke lag. Når du er beveger deg, produserer kroppen overskuddsvarme, men så fort du er rolig, produserer den mindre varme og du får et varmetap. Målet er å holde en jevn kroppstemperatur på 37 grader. Derfor bør du kle deg etter trelagsprinsippet. Med flere tynne lag er det enkelt å ta klær av og på for å regulere temperaturen.

1. Innerlaget

Innerlaget består av undertøyet – eller klærne innerst mot kroppen. Bruk plagg som puster godt, slik at svetten ledes vekk fra huden. Styr derfor unna innerlag av bomull! Bruk en overdel (trøye), en underdel (bukse), truse og eventuelt en sports-bh. Undertøyet skal varme, sitte tett på kroppen og være behagelig å gå med. Buksa bør dekke godt opp på ryggen. Trøya kan gjerne ha lengre rygg enn front. Truser og sports-bher til turbruk bør være i ull, ullsilke eller kunstfiber, avhengig av hvor kaldt det er, og hva du selv liker. Sokkene skal være behagelige å gå med, ikke gi gnagsår og holde deg varm når du går, står og sover. Du trenger minst to par gode sokker, ett par som du går med, og ett som du sover med.

2. Mellomlaget

Mellomlag er klærne du har i midten, altså mellom innerlaget og ytterlaget. Mellomlaget skal være varmt, lett og puste godt, og brukes stort sett ikke når du går. I stedet tar du det på når du stopper. Er det veldig kaldt, trenger du kanskje å ha det på hele tiden. Om vinteren kan det være behagelig med et mellomlag på beina også. Mellomlaget kan også tas på som et ekstra ytterplagg i form av en varmjakke utenpå alle de andre klærne, men bare på svært kalde vinterdager.

3. Ytterlaget

Ytterlag er det siste laget i trelagsprinsippet. Det består av jakke og bukse som først og fremst skal holde vind og fuktighet ute. Ytterlaget skal derfor være vindtett og bør holde deg tørr hvis det er nedbør. Det må også være behagelig å ha på, bør ha plass til flere lag med klær under og helst tåle tøff turbruk. Det er en fordel om jakka har gode lommer, god hette med en avstivning i bremmen, stramming ved håndledd og hals, og gode luftemuligheter.
Glidelåser skal være av god kvalitet, og skal plagget være vanntett, må alle sømmer være sveisede og teipet på innsiden. Buksa bør ha god passform, ikke være for kort i livet og ha snøring eller bukseseler til å holde den oppe. Det bør også være mulig å stramme inn buksa ved anklene. Til sist trenger du lue, votter, varme sko, (husk i smøre/impregnere fottøy før tur. Ullsåler kan være en god idé å ha i skoene.
Ikke gå i trange klær – de blir raskt kalde (mangler luftisolerende lag).

If you sweat you die er det noe som heter – det er viktig å holde seg tørr på tur om vinteren.

En måte å unngå å blir svett på er å gå med innerlag og ytterlag – ta på mellomlag når aktiviteten er lav og du helst før ut blir kald.

Det å holde seg tørr – handler om i gidde

Det innebærer:

• Puss/impregner sko før tur, bruk ullsåler
  • Være forberedt på å ta av og på klær hele tiden
  • Se seg for der du går og setter deg ned – ikke gå der du kan bli våt– ikke sitt der du blir våt – finn frem sitteunderlag.
  • Tørk klær ved bålet – gjør klar opptenningsved til neste morgen.
  • Ha med termos med varm drikke som fylle på ved anledning, få i deg varm mat.
  • Det er også viktig å gå ordentlig på do når de er på tur – kroppen bruker mye energi på å holde «møkka» varm.
  • Børst av deg sne som du har på klærne før den smelter – hjelp andre med det samme.
  • Ikke lek og fjas – slik at du blir svett og våt – det kan du gjøre på veien hjem.
  • Ta på tørre ubrukte klær i soveposen (ekstra innerlag og sokker) – sov med lue. Vet du at soveposen er kald – ta med fleeceteppe i tillegg.
  • Er du kald – beveg deg (jogge, hoppe, skitur) – gjerne også før du legger deg, sørg for å drikke nok.
  • Det er ikke farlig å fryse litt i korte perioder – får du ikke varmen i deg igjen – snakk med patruljefører eller en leder.